دشواری بارداری خارج رحمی

 دشواری های بارداری خارج از رحم:

(تشخیص سریع بارداری خارج از رحم و پیش از پارگی لوله رحمی به کاهش اثرات منفی آن بر باروری کمک می کند)

در بارداری خارج رحمی جنین در جایی به غیر از رحم قرار می گیرد.اگر سلول تخم اولیه در مسیر عبور از لوله های رحمی و پیش از رسیدن به رحم متوقف شود،حاملگی خارج از رحم اتفاق می افتد.البته در 95%موارد لانه گزینی جنین در داخل لوله رحمی و در 5%نیز در لگن،روی تخمدان،دهانه رحم یا جای برش سزارین قبلی،بارداری صورت می گیرد.

اما نکته مهم برای جلوگیری از عوارض بعدی این نوع حاملگی و به خصوص اثرات منفی آن بر بارداری بعدی،تشخیص زودهنگام و انتخاب درمان مناسب برای بارداری است.حاملگی خارج از رحم تا اندازه ای احتمال موفقیت آمیز بودن بارداری های آینده را کاهش می دهد،اما تشخیص زودهنگام آن به نجات جان مادر و کاهش اثرات آن بر باروری های بعدی کمک می کند.بخصوص شناسایی جنین خارج از رحم،قبل از پارگی لوله رحمی روند درمان را آسان تر و احتمال بارداری های بدون مشکل بعدی را نیز بیشتر می کند.

چرا سلوله تخم به رحم نمی رسد؟

حاملگی خارج از رحم اتفاقی است که گاهی می تواند تا جایی پیش رود که باعث مرگ مادر نیز شود،اما شناخت علائم این مشکل و مراجعه سریع به پزشک متخصص می تواند در کاهش نگرانی از بابت حفظ سلامت و جان مادر بسیار موثر باشد.هر عاملی که به چسبندگی های شکمی و لگنی یا درگیری التهاب داخل لوله های رحمی منجر شود،می تواند احتمال حاملگی خارج از رحم را افزایش دهد. برای مثال کسی که به دنبال بارداری خارج رحمی قبلی،لوله اش را از دست داده است یا دچار تنگی و مشکلات لوله های رحمی است،یا فردی که سابقه جراحی روی لوله های رحمی یا جراحی های شکمی مانند جراحی آپاندیس،کیست تخمدان یا سزارین داشته باشد،همین طور افرادی که دچار نوعی عفونت لگنی یا عفونت پس از سقط غیر مجاز یا حتی دچار آندومتریوز(ضخیم شدم جداره رحم)هستند،احتمال بارداری خارج از رحم برایشان زیاد است.

زنان سیگاری در معرض خطر:

سابقه عفونت های دستگاه تناسلی که به درگیری لوله های رحمی و چسبندگی های درون لوله بینجامد نیز از جمله عواملی است که خطر حاملگی خارج از رحم را افزایش می دهد.سیگار کشیدن،سابقه سقط های مکرر،سابقه نازایی و حاملگی هایی که با شیوه های کمک باروری صورت می گیرد نیر از دیگر دلایل افزایش خطر حاملگی خارج از رحم است.همچنین اگر خانمی بعد از بستن لوله های رحمی یا با وجود استفاده از IUD یا مصرف قرص های هورمونی ضدبارداری باردار شود، احتمال بارداری خارج از رحم را دارد.

دردهای شکمی و خونریزی نامنظم را جدی بگیرید:

بسیاری از بارداران به اشتباه تصور می کنند که بروز خونریزی نامنظم همراه با درد شکم از علائم سقط جنین است،اما متاسفانه همیشه این طور نیست،بلکه دردهای شدید،تیز و خنجری در ناحیه لگن و شکم همراه با خونریزی های غیر طبیعی می تواند اصلی ترین احتمال برای بارداری خارج رحمی تلقی شود.

علائم بارداری خارج رحمی عبارتند از:

تاخیر قاعدگی عمراه با دردهای شکمی و لکه بینی از مهم ترین علائم بارداری خارج از رحم است البته این نشانه ها می تواند با سرگیجه،غش و درد گردن و شانه همراه باشد.

افرادی که چنین شرایطی را تجربه می کنند حتما باید از نظر احتمال بروز حاملگی خارج از رحم بررسی شوند،به خصوص اگر در گروه های پر خطری قرار بگیرند که احتمال بارداری خارج رحمی برایشان بیشتر است.البته تکنیک های دقیق سونوگرافی و مشاهده نکردن جنین داخل رحم می تواند ذهن متخصص را نسبت به این نوع بارداری در کنار انجام آزمایش خون به یقین تبدیل کند.

از دارو تا جراحی:

چنانچه حاملگی خارج از رحم به موقع تشخیص داده شود، برحسب مورد با استفاده از روش های دارویی یا جراحی قابل درمان است.اگر حاملگی خارج رحمی دیر مشخص شود،احتمال پارگی لوله و خونریزی شدید داخل شکمی وجود دارد و احتمال نیلز به جراحی وسیع برای بارداری ضروری است،گاهی این جراحی با توجه به شرایط مساعد، بارداری می تواند از طریق لاپاروسکوپی صورت بگیرد،اما در موارد دیگر متخصص چاره ای جز برداشتن یا بستن لوله رحمی ندارد.از سوی دیگر،اگر زن باردار دچار بیماری مزمن کلیوی و ریوی،نقص ایمنی یا در حال شیردهی نباشد و بارداری خارج رحمی به سرعت در وی تشخیص داده شود،می توان از طریق مصرف دارو به درمان او کمک کرد.

متخصصان زنان به تمام خانم هایی که در سنین باروری هستند.به شدت توصیه می کنند که بلافاصله پس از عقب افتادن قاعدگی به پزشک متخصص مراجعه کنند،به خصوص زمانی که دیگر علائم مانند دردشکم یا خونریزی هم داشته یا در گروه افراد پرخطر باشند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 24 / 4 / 1394برچسب:, | 14:36 | نویسنده : nadya |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • مهر پزشک