نشانه های زایمان زودرس

 نشانه های زایمان زودرس چیست؟

یکی از بزرگترین مشکلات زایمان زود هنگام این است که شش جنین برای رشد کامل زمان کافی در اختیار ندارد.گاهی زایمان خودبه خودی برای به حداقل رساندن پیچیدگی ها و بالغ شدن شش های جنین متوقف یا کنترل می شود.اما وقتی زندگی مادر در خطر است،چون راهی برای متوقف ساختن خونریزی واژن یا کنترل فشارخون بالای القایی بارداری وجود ندارد،گزینه ای جز زایمان نوزاد وجود ندارد.

علت:

زایمان زودهنگام می تواند به علت بروز پیچیدگی هایی برای جنین،رحم،هورمونها یا دیگر شرایط باشد. مثلا بچه ای بزرگ(به علت ژنتیکی یا دیابتهای بارداری) باعث کشش بیش از حد رحم می شود،همان طور که بارداری چندقلویی یا مایع آمنیوتیک بیش از حد همین مشکل را به وجود خواهد آورد.امکان دارد دهانه رحم ضعیف باشد و نتواند جنین را پس از 6ماهگی حفظ کند.عفونتها،ترشح مایع آمنیوتیک و خونریزی واژن،همگی با زایمان زودرس مرتبط هستند. شاید بانوان مبتلا به فشارخون بالای القایی بارداری نیز به زایمان زودهنگام محتاج باشند.

آیا می توان از آن پیشگیری کرد؟

برای به حداقل رساندن خطرات چه کاری می توان انجام داد؟ مادران در دوران بارداری باید به طور منظم به پزشک یا درمانگاه مراجعه کنند و هر مورد غیرمعمول را به او گزارش دهند.نشانه های زایمان زودرس شامل انقباض های منظم به همراه گرفتگی پایین شکم(مثل درد عادت ماهانه) یا کمردرد دائم است.بانوان اغلب به طور غریزی احساس می کنند که اشکالی در کار است،خصوصا اگر اسهال و ترشحات واژنی با لکه ی صورتی یا آغشته به خون وجود داشته باشد.بعد از معاینه مادر،ممکن است در بیمارستان بستری شود.در این حال،برای متوقف کردن یا به تاخیر انداختن زایمان،به مادر تزریقی می کنند تا به بلوغ شش های بچه کمک شود.اگر زایمان متوقف شد،ممکن است مادر را ترخیص کنند،اما در منزل باید استراحت کند و هر تغییر یا نشانه ای از زایمان را گزارش دهد.

وقتی دهانه رحم شروع به باز شدن می کند و کیسه ی آب پاره می شود،زایمان ناگریز است.در این زمان به متخصص کودکان و بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان هشدار داده می شود تا برای تولد نوزاد آماده باشند.

نشانه های زایمان زودرس:

زایمان زودرس را نباید با انقباض های براکستون هیکز(انقباض های کاذب) اشتباه گرفت.انقباض های غیرمنظم،بی دردی و تمرینی در سراسر بارداری وجود دارند که می آیند و می روند. ولی انقباض های زایمان زودهنگام واقعی،مداومند. سعی کنید تا حداقل برای یک ساعت انقباض ها را زیر نظر داشته باشید یا قبل از هراسان شدن،به حمامی آرام بخش بروید.اگر پس از یک ساعت حالتان بدتر شد،به مراقب پزشکی خود خبر دهید.اگر با استراحت نشانه ها ناپدید شدند، زنگ خطری دروغین بوده است.

آیا وارد مرحله زایمان شده ام؟

انقباض های کاذب در شدت متفاوتند،روی شکم احساس می شوند و نامنظم اند.معمولا با پیاده روی یا رفتن به حمام گرم بهبود می یابند.علامت مشخصی که نشان می دهد آنها نشانه زایمان واقعی نیستند،این است که ترشح واژنی وجود ندارد و کیسه مایع آمنیوتیک پاره نشده است. اگر دچار انقباض هایی هستید که به طرز مشهودی طولانی تر،منظم تر،و دردناک ترند و طول مدت و شدت آنان افزایش می یابد ممکن است زایمان واقعی شروع شده باشد. درد ناخوشایند پایین پشت،گرفتگی هایی مانند عادت ماهانه و فشار بر لگن نیز نشانه های زایمان زودهنگام هستند.

بانوان در خطر:

اگر نشانه های بارداری خانمی با طیف "در خطر" منطبق باشد،به او توصیه می شود که بیشتر احتیاط کند،مثلا آمیزش جنسی را به حداقل رساند،وظایف کاری را به طور موقتی کاهش دهد تا روزهای استراحت بیشتری داشته باشد و به طور منظم نزد پزشک برود.

نوزاد نارس:

بانوانی که قبلا نوزاد نارسی را به دنیا آورده اند یا بانوانی که سقط های مکرر داشته اند یا با خونریزی واژنی و انقباضات شدید مواجه هستند در خطر زایمان زودرس قرار دارند.

نوزاد چند هفته ای نارس است؟

به طور کلی نوزادی که قبل از هفته 36بارداری به دنیا آید،نارس است.البته امروزه با استفاده از تکنولوژی امروزی،نوزادان 26هفته ای نیز سالم می مانند.علاوه بر تاریخ و زمان به دنیا آمدن نوزاد،بلوغ سیستم عصبی ماهیچه ای و فیزیکی و الگوهای رفتاری نیز "نارس بودن نوزاد"و سن جنینی او را مشخص می کند.

آزمایش میزان "بالارد" یک آزمایش مشاهده ای(بدون سوزن یا عکسبرداری با پرتو ایکس)است که طی 6ساعت بعد از تولد توسط متخصص اطفال یا نرس ICU برای ثبت میزان نارس بودن نوزاد انجام می شود.این آزمایش به نوزاد برای هریک از 13صفتی که به صورت سیستم عصبی ماهیچه ای و بلوغ فیزیکی تقسیم شده اند،امتیازی بین صفر تا 4می دهد. این آزمایش بعد از 24 تا 48 ساعت تکرار می شود.

نشانه های زایمان زودرس و راه کار:

نشانه هایی که می توانند با زایمان زودرس ارتباط داشته باشند،یعنی انقباضات دردناک شبیه عادت ماهانه،خونریزی،ترشحات مایعات از واژن یا احساس یبوست شدید را جدی بگیرید و در صورت بروز چنین حالاتی با پزشک تماس بگیرید. اگر تحرک جنینتان را برای بیش از 6ساعت احساس نکردید و سردرد شدیدی داشتید که باعث دیدن لکه هایی در مقابل چشمانتان شد یا اگر انگشتان و مچ هایتان ناگهان ملتهب شدند،سریعا پزشک را مطلع کنید.این علائم معمولا به معنای بستری شدن در بیمارستان برای کاهش پیچیدگی هاست و احتمالا موعد زایمان را نزدیک تر می کنند.

آیا زایمان زودرس دوباره ممکن است بروز کند؟

در واقع،وقوع دوباره تولد نوزاد نارس به علت بروز آن بستگی دارد.ممکن است،عوامل ژنتیکی یا علت خاص غیرقابل تشخیصی باعث بروز آن شده و دوباره اتفاق افتد.ولی زمانی که دلایل پزشکی مثل فشارخون یا بارداری دوقلو وجود داشته باشد،احتمال اینکه دوباره اتفاق بیافتد کمتر خواهد بود.اما مراقبت دقیق از بارداری های بعدی ضروری است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 23 / 6 / 1394برچسب:, | 19:39 | نویسنده : nadya |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • مهر پزشک