مشاوره قبل از بارداری

 مشاوره پیش از بارداری:

هدف از مشاوره پیش از بارداری حصول اطمینان از این موضوع است که بدن مادر برای باردار شدن در بهترین شرایط قرار دارد یا خیر.

در جلسه مشاوره چه می گذرد؟ 1- متخصص برای شما آزمایش خون تجویز می کند.برای اینکه رویان در بدن شما به درستی لانه گزینی و رشد کند باید به اندازه کافی ذخایر ویتامین B9،B12،D،آهن،ید و...داشته باشید.آزمایش خون تمام کمبودها را نشان می دهد از آنجا که ابتلا به بیماری های عفونی می تواند در دوران بارداری صدمات غیرقابل جبرانی بر رشد جنین داشته باشد،برای پیشگیری و بررسی احتمال ابتلا به بیماری های عفونی،انجام آزمایشاتی برای تشخیص هپاتیت C،B  و ایدز ضروری است تا در صورت ابتلا،پزشک تدابیری را در نظر گیرد و بیماری به جنین منتقل نشود.

2- وزن و فشارخون و سابقه بیماری و جراحی،از جمله موارد دیگری است که مورد بررسی قرار می گیرد.اگر کم وزنی یا اضافه وزن دارید،متخصص زنان یا ماما به شما توصیه می کند،زیر نظر متخصص تغذیه به وزن متعادل برسید. زیرا وزن تاثیر قابل توجهی بر باروری و بارداری دارد.چاقی یا حتی اضافه وزن بالا می تواند باعث بروز مشکلات پزشکی از جمله فشارخون و دیابت شود و بر جنین یا حتی بر روند زایمان تاثیر منفی بگذارد.در این شرایط معمولا توصیه می شود،رژیم پروتئین بگیرد که برای جنین مضر نیست.خانمهای لاغر نیز لازم است وزن اضافه کنند،زیرا در غیر این صورت احتمال سقط جنین یا به دنیا آوردن نوزادانی با وزن پایین افزایش می یابد.

3- مصرف برخی مکمل ها از جمله اسیدفولیک باید حداقل از یک ماه پیش از اقدام به بارداری آغاز شود.این مکمل نه تنها به سلامت مادر کمک می کند،بلکه برای رشد جنین نیز ضروری است و نقش قابل توجهی در بسته شدن کانال عصبی جنین در هفته های اول بارداری و رشد مغز جنین دارد. اکثر زوج هایی که برای مشاوره قبل از بارداری مراجعه می کنند معمولا یک مرتبه سابقه سقط یا زایمان زودرس داشته اند.در این شرایط پزشک سابقه آنها را بررسی می کند و از نظر وجود سابقه عقب ماندگی ذهنی در خانواده،وجود دیابت نوع1،فشارخون و... زوج ها را مورد بررسی قرار می دهد.با توجه به سابقه خانوادگی در برخی بیماری ها،گاهی لازم است مکمل هایی مثل اسیدفولیک یا آهن از چند ماه پیش از اقدام به بارداری مصرف شوند.

4- همچنین لازم است خانم از نظر ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت،فشارخون،تیروئید و... مورد بررسی قرار گیرد،زیرا این مسائل نه تنها سلامت مادر بلکه سلامت جنین  را به خطر می اندازند.در صورتی که سابقه خانوادگی در بیماری های ژنتیکی یا مغزی یا سقط جنینهای مکرر دیده شود،لتزم است زوج از نظر فاکتورهای ژنتیکی نیز مورد بررسی قرار گیرند.اگر خانم مبتلا به بیماری روانی حاد یا افسردگی باشد باید پیش از بارداری آن را درمان کرد.

5-  پزشک در رابطه با شرایط و سبک زندگی از زوج سوال می کند. داشتن شرایط کاری سخت اجتماعی،در معرض خشونت بودن یا عدم رعایت بهداشت،داشتن تغذیه نامناسب می تواند بارداری را به خطر بیندازد.

6- مصرف برخی داروها در دوران بارداری ممنوع است.بنابراین در صورتی که دارو مصرف می کنید باید آن را با پزشک در میان بگذارید تا آنها را  تغییر دهد یا دوز متفاوتی را تجویز یا مصرف آنها را به طور کل قطع کند.

7- در صورت لزوم باید قبل از بارداری برخی واکسن ها تزریق و برخی عادت نادرست مثل سیگار یا مصرف الکل ترک کنید.

سرخجه:

ابتلا به سرخجه برای بانوان باردار بسیار خطرناک است.ناهنجاری های سرخجه مادرزادی برای بچه درون رحم مادر بسیار مهیب است و می تواند باعث ناشنوایی،آب مروارید و اختلالات قلب،شش ها و آسیب مغزی شود.همچنین احتمال خطر سقط جنین را نیز افزایش می دهد. البته این خطر در 3ماهه اول در بیشترین حد خود قرار دارد.

بنابراین برای ایمنی بارداری توصیه می شود پیش از باردار شدن با متخصص زنان ملاقات کرد و آزمایش خون انجام داد تا مشخص شود از پادتن های سرخجه برخورد دارید یا نه. اگر پادتن سرخجه در بدن شما وجود نداشته باشد توصیه می شود پیش از لقاح جنین،واکسن سرخجه را دریافت کرده و برای 28روز پس از دریافت واکسن برای لقاح جنین اقدام نکنید.گاهی ممکن است حتی اگر در کودکی این واکسن را دریافت کرده باشید،برای افزایش ایمنی به دریافت واکسن دیگری نیاز داشته باشید. اما اگر باردارید از دریافت واکسن خودداری کنید.اگر به طور تصادفی هنگام بارداری واکسن دریافت کردید،نگران نباشید،زیرا شواهد محکمی وجود ندارد که این واکسن آسیب رسان باشد. در نتیجه،اگر باردارید و در برابر سرخجه واکسن دریافت نکرده اید،باید برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری از رفت و آمد به بیمارستان یا مهدکودک ها و افراد بیمار دوری کنید. اگر دچار نشانه هایی مثل آنفولانزا شدید،به پزشک مراجعه کنید و برای بررسی عفونت سرخجه آزمایش خون انجام دهید.اگر عفونت شدید است و در مراحل اولیه بارداری قرار دارید،متاسفانه پزشک پایان دادن به آن بارداری را پیشنهاد می کند.

هپاتیت B:

هپاتیت B نوعی بیماری ویروسی است  که به کبد بیشترین آسیب را می زند و معمولا از طریق آمیزش جنسی یا ارتباط خونی سرایت می کند و می تواند به جنین نیز منتقل گردد. البته واکسن این بیماری معمولا در برنامه واکسینه کردن عمومی قرار دارد،بنابراین اگر در بچگی واکسینه شده اید،باید در برابر آن ایمن باشید.آزمایش های خون زودهنگام و معمول بارداری در پی هپاتیتB،سفلیس و ایدز است.اگر نتیجه آزمایش شما برای هپاتیت B مثبت است و باردارید،احتمالا فرزندتان پس از زایمان به سرعت وارد مراحل درمان خواهد شد و عملکرد کبدی او تحت نظارت قرار خواهد گرفت.

آبله مرغان:

اگر تاریخچه ابتلا به آبله مرغان اطمینان دارید،می توانید فرض کنید که نسبت به آن ایمن هستید.اما می توانید پیش از بارداری آزمایش خونی انجام دهید و اگر در برابر آن ایمن نیستید،واکسن آنرا دریافت کنید. خطرناکترین زمان برای ابتلاء به آبله مرغان هفته های پایانی بارداری و نزدیک موعد زایمان است. اگر در آن مراحل دچار آبله مرغان شدید،باید حتما شما و فرزندتان تحت درمان و نظارت متخصص قرار گیرد.

سفلیس:

اگر می خواهید باردار شوید یا باردارید،عفونت سفلیس می تواند طی بارداری با پنی سیلین به طور موفق درمان شود.این عفونت برای جنین خطرناک است و به همین علت در معاینات بارداری به شکلی متداول غربالگری می شود.

بیماری های ارثی:

پزشک به طور خودکار برای بیماری های ارثی شما را آزمایش نمی کند،مثل کم خونی سلولهای داسی یا تالاسمی که هر دو باعث کم خونی  ژنتیکی  می شود.مگر بدانید که یک بیماری ژنتیکی در خانواده شما وجود دارد.اما تمامی بانوان باردار آزمایش متداول هموگلوبین را برای بررسی میزان آهن انجام می دهند.

فاکتورهای گروه خونی:

برای تمامی بانوان باردار آزمایش خونی برای بررسی گروه خونی(منفی) صورت می گیرد. اگر گروه خون شما منفی بوده و همسرتان از گروه خون مثبت برخوددار است،در نتیجه فرزندتان می تواند یکی از دو گروه خونی را به ارث برد. اگر بچه دارای گروه خون مثبت باشد،این احتمال وجود دارد که طی زایمان خون مادر با خون بچه در تماس قرار بگیرد و به داخل خون مادر جریان یابد و خون منفی ترکیب شود و منجر به حساسیت Rh گردد.البته در چنین شرایطی معمولا پیش از زایمان یک تزریق Rh ایمونوگلوبولین برای پیشگیری از حساسیت Rh به مادر داده می شود.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 16 / 6 / 1394برچسب:, | 1:24 | نویسنده : nadya |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • مهر پزشک