بازگشت عادت ماهانه بعد از زایمان

 بازگشت عادت ماهانه بعد از زایمان:

درست پس از زایمان خونریزی بسیار شدیدتر از معمول به نام لوشیا (لایه های رحم) خواهید داشت.این خونریزی می تواند تا شش هفته ادامه یابد. بانوانی که زایمان سزارین داشتند،دچار اندکی خونریزی پس از زایمان می شوند،زیرا پس از زایمان،رحم پاکسازی می شود.این لخته های خون باید حدود 48ساعت پس از زایمان ظاهر شوند،اما اگر هنوز پس از این مدت متوجه لخته خون می شوید،پزشک را مطلع کنید.

طی این زمان،مصرف پدهای بهداشتی یا مادرانه توصیه می شود.از تامپون استفاده نکنید،زیرا مانع جریان خون می شود و احتمالا به رشد باکتری ها و در نهایت به عفونت می انجامد.وقتی اولین عادت ماهانه ی پس از زایمان خود را دیدید،می توانید از تامپون استفاده کنید.پدهای مادرانه ضخیم تر و کارساز تر است.برخی بانوان برای بیش از 6هفته پس از زایمان دچار خونریزی می شوند.این   ترشحات بودار است،پس برای رفع بوی ناراحت کننده آنها باید به پزشک مراجعه کرد.

چه زمانی عادت ماهانه ی طبیعی شما باز می گردد؟ قانون عمومی این است:هرچه به بچه ی خود بیشتر شیردهی پستانی کنید،دوره بازگشت عادت ماهانه ی شما طولانی تر خواهد شد.اگر فرزندتان ترکیبی از شیرخشک و شیرمادر مصرف کند،شاید اولین عادت ماهانه ی شما 5تا6هفته پس از زایمان باشد.شیردهی پستانی کامل می تواند به این معنا باشد که اولین عادت ماهانه ی شما زمانی باز می گردد که فرزندتان را کاملا از شیر گرفته باشید که این روش برای پیشگیری از بارداری شماست.

شیردهی پستانی برای جلوگیری از بارداری کافی نیست،زیرا هنوز 2هفته پیش از دیدن عادت ماهانه ی خود می توانید تخمک گذاری کنید.تخمک گذاری و عادت ماهانه همیشه باهم اتفاق نمی افتند.بنابراین ممکن است یکی را بدون دیگری داشته باشید.حتی وقتی دوباره عادت ماهانه ی شما شروع می شود،می توانید به شیردهی پستانی خود ادامه دهید.اگر با قطع شیردهی،عادت ماهانه ی شما طی 8 هفته دوباره آغاز نشد،با پزشک مشورت کنید.در حالی که تعداد ی از بانوان در انتظار بازگشت آن هستند،خوشبختانه پس از تولد بچه،بسیاری از بانوان دچار عادت ماهانه ای با درد کمتر می شوند.

وقتی فرزندتان پستان می مکد،برای آزاد شدن هورمون پرولاکتین،علایمی به مغز فرستاده می شود.اگر به اندازه کافی شیردهی پستانی می کنید تا میزان کافی پرولاکتین رها شود،این عمل شاید مانع تخمک گذاری شود.شیردهی پستانی میل جنسی شما را نیز کاهش می دهد-زیرا بسیار خسته اید و احتمالا پس از زایمان جذابیت کمتری احساس می کنید.

احتمال اینکه پس از زایمان در 6هفته ی نخستین تخمک گذاری کنید،بسیار اندک است.اکثر بانوان در اثر خونریزی و نیاز عمومی برای بهبودی،برای چند هفته ی نخستین پس از زایمان از نظر جنسی فعال نیستند.بنابراین،اکثر متخصصان زنان و زایمان فقط در معاینه ی 6 هفته پس از زایمان درباره ی روش های جلوگیری حرف می زنند و آن را تجویز می کنند.اما اگر واقعا نمی خواهید به زودی دوباره باردار شوید،بر شیردهی پستانی خود به عنوان ضدبارداری تکیه نکنید.مادرانی که شیردهی پستانی می کنند،فورا پس از اینکه از نظر جنسی فعال شدند،از روشهای دیگر جلوگیری(مثل کاندوم) بهره گیرید.استفاه از قرص های کوچک(فقط پروژسترون) و استروژن هنگام شیردهی ممنوع است.ضدبارداری تزریقی یا کاشت فقط-پروژستین(ایمپلانون)گزینه های مناسبی برای مادرانی است که شیردهی پستانی می کنند.برای مادران شیرده استفاده از IUD کاملا ایمن است و درست پس از زایمان سزارین این ابزار،را در بدن مادر می گذارند.

به بانوانی که تصمیم گرفته اند،کلا شیردهی نکنند،توصیه می شود که هرچه سریعتر 2هفته پس از زایمان استفاده از ضدبارداری را شروع کنند.

اگر شیردهی پستانی می کنید،هنگام شیردهی نیز یکی از انواع جلوگیری را به کار گیرید. وقتی بچه از شیر گرفته شد،شاید مجبور باشید که روش جلوگیری خود را عوض کنید. 2هفته پیش از قطع کامل شیردهی پستانی،دوباره مصرف ضدبارداری معمول خود را شروع کنید. این عمل به فرزندتان آسیب نمی رساند.فقط ممکن است تولید شیرتان را کاهش دهد که همین امر می تواند از شیر گرفتن بچه را کمی سهل تر سازد.

گرچه شیردهی پستانی کامل،بازگشت عادت ماهانه ی منظم را به تاخیر می اندازد،ولی کماکان احتمال باردار شدن دوباره وجود دارد.تکیه کردن برشیردهی پستانی به عنوان روشی برای جلوگیری یک روش صددرصدی نیست و شاید ناگهان متوجه بارداری خود شوید.

 

 

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 9 / 6 / 1394برچسب:, | 20:49 | نویسنده : nadya |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • مهر پزشک