سوال و جوابهای پزشکی در خصوص بیماری های زنان

 سوال و جوابهای پزشکی درخصوص بیماری های زنان:

1-آیا همه کسانی که قاعدگی مرتب دارند یعنی تخمک گذاری مرتب هم دارند؟اگر از قرص ها و آمپولهای هورمونی استفاده نمی کنند و خود به خود قاعده می شوند در بیشتر از 90%تخمک گذاری دارند.این نظر قدیمی است که درد نشانه تخمک گذاری است.اگر درد ملایم باشد مساله ای نیست ولی اگر درد شدید باشد در دوران قاعدگی ، فرد مشکوک به آندومتریوز است.

2-استفاده از دوش واژینال لازم است؟اگر تکرار شود و زیاد استفاده شود باعث از بین بردن باکتری های مفید دستگاه تناسلی می شود.در صورتی که پزشک لازم بداند هفته یک یا دو بار استفاده می شود.این دوش واژینال در مواقعی که شستشو در آب آلوده صورت می گیرد و یا از استخر استفاده می شود نیاز است ولی زیادی آن مضر است.

3- در صورت عفونت قارچی تکرار شونده همون نسخه های قبلی استفاده شود؟در بعضی مواقع بدن به عفونت قارچی مقاوم می شود باید درمان را تغییر داد پزشک انتخاب می کند که کدام درمان صورت پذیرد.ممکن است این عفونت قارچ  نباشد،ویروس و یا باکتری باشد که درمانش متفاوت است.

4-علت افزایش سایز رحم چیست؟اگر همراه با علایم نباشد نیاز به درمان ندارد.دلایل این افزایش سایز: 1-زایمانهای متعدد 2- فیبروم 3- مسایل هورمونی 4- تومورهای بدخیم که احتمالش خیلی ضعیف است.

5- فیبروم ممکن است بدخیم شود؟ احتمال بدخیم شدن آن با درصد پایین است.99%خوش خیم اند و در اندازه کوچک نیازی به عمل ندارند.زمانی مشکوک به بدخیمی می شویم که فیبروم در مدت کوتاهی رشد سریعی کند یا از ابتدا سایز بزرگی دارد و یا همراه با علایم است.

6-آیا قرص LD مصرفش به مدت طولانی مثلا 10سال مشکلی به وجود نمی آورد؟مصرف آن به تنهایی باعث نازایی و سرطان نمی شود. ولی فردی که از آن استفاده می کند باید تستهای کبدی،فشارخون،دیابت،ضایعه ناشناخته در کبد یا پستان،

ریسک لخته شدن خون را نداشته باشد. چون قرص جلوگیری ریسک لخته شدن خون را بالا می برد.

7- یک سال و نیم که از آمپول پروژسترون جلوگیری از بارداری استفاده کردم الان یک سال و نیم که قطعشون کردم ولی هنوز قاعدگی نامنظم دارم علتش چیست؟آمپول جلوگیری از ترکیبات پروژسترونی است که بعد از 9ماه از قطع آمپول باید اثرش بر روی تخمدان برطرف شود.اینکه یک سال و نیم گذشته می تواند علت دیگری داشته باشد.

8- تست پاپ اسمیر بعد از یائسگی لازم است؟ غربالگری سرطان رحم تا65سالگی است که اگر ایشون 50سالگی یائسه شده باید انجام دهد.مگر آنکه جراحی انجام داده،رحم برداشته و سرویکس نداره که باید در فواصل طولانی تری مراجعه کند.در تست پاپ اسمیر واژن چک می شود و ضایعه  ای اگر وجود داشته چک می شود و اگر لازم بود اسمیر از آن ضایعه تهیه می شود.

9-اگر فردی IUD داشته باشد می تواند پاپ اسمیر انجام دهد؟بله،طبق روتین انجام دهد.

10-هیدروسالپنکس لوله ها چیست و راه درمان آنها؟لوله ای که سالم است در سونو و معاینه عادی دیده نمی شود اما در اثر التهاب لوله رحمی به دنبال عفونت هایی که خوب درمان نشوند و یا درمان ناقص داشته باشند یا باعث چسبندگی لوله ها می شوند که داخل لوله مایع جمع می شود هیدروسالپنکس نامیده می شود.درمان طبی با آنتی بیوتیک است،گاهی از بین نمی رود با روش جراحی مثل لاپاراسکوپی و سالپنگوستومی یعنی اون لوله را سوراخ کنند می توان هیدروسالپنکس برطرف کرد.

11- اگر لکه بینی قبل از شروع قاعدگی به دلیل کم شدن پروژسترون در بدن باشد چگونه می توان آن را درمان کرد؟ اگر واقعا لکه بینی مربوط به کمبود پروژسترون باشد که اغلب قبل از قاعدگی اتفاق می افتد،دادن پروژسترون از روز 15 تا 25 سیکل آن را به سادگی حل می کند مشروط به اینکه 3 تا 6ماه درمان ادامه یابد و اگر دلایل دیگر به خصوص پولیپ در داخل رحم و کلفت شدگی لایه داخلی رحم وجود داشته باشد بهترین کار کورتاژ تشخیصی است که درمان می شوید و هم با بررسی پاتولوژیک روی آن علت وقوع لکه بینی نیز مشخص می شود.

12- چه مدت بعد از برداشتن IUDبارداری اتفاق می افتد،اگر با وجود  گذشت6ماه بارداری اتفاق نیافتد طبیعی است؟بعد از برداشتن IUDحاملگی باید بلافاصله اتفاق بیفتد مگر در مواردی که IUD طولانی مدت در رحم مانده است و باعث عفونت شده باشد بنابراین اگر بعد از 6ماه هنوز حامله نشدید قطعا مشکلی در شما و یا نطفه همسرتان پیش آمده که مانع بارداری شده است بنابراین باید مورد بررسی قرار گیرید تا علت آن مشخص شود.

13- چه مدت بعد از انجام عمل هیستروسکوپی می توان برای بارداری اقدام کرد؟ پزشکی که شما را هیستروسکوپی می کند برحسب این که به چه شکلی برخورد کرده است موضوع متفاوت است،اگر مشکلی نظیر فیبروم داخل رحمی وجود دارد....تا آن را برندارد حاملگی شما مجاز نیست و اگر هم به موردی غیرعادی برخورد نکند بلافاصله می توانید حامله شوید و همین طور در رحمهای دو شاخ یا سپتوم دار...باید ابتدا آنها را درمان کرد تا بتوانید حامله شوید و حاملگی بدون دردسر و موفقی داشته باشید.

14- 25سال دارم و 5سال که ازدواج کرده ام،سال 92 ماه اول بارداری سقط داشتم.سال93 سه ماه باردار بودم چون قلب جنین ضربان نداشت کورتاژ کردم.ممکن است این اتفاق دوباره تکرار شود؟من و همسرم آزمایش های تخصصی انجام دادیم که نتایج آن خوب بود.چندماه بعد از کورتاژ می توانم دوباره اقدام کنم؟ اولا باید علت سقط ها و عدم تشکیل جنین که به حاملگی پوچ یا میسدآبورشن معروف است روشن شود و حتی المقدور آن را  درمان کرد بعد حامله شوید امروزه علت این سقط ها تا نزدیک به 70%مربوط به نطفه مرد است که اکثرا تعداد نطفه طبیعی است ولی حرکت آنها یا کروموزوم های آن دچار مشکل است که مواردی مانند آلودگی هوا،امواج پارازیت،اعتیادات مختلف،فشارهای عصبی مداوم عامل اصلی هستند بنابراین انجام یک آزمایش اسپرم ساده در آزمایشگاه معتبر این مسئله را تا 70%روشن می کند.در غیر این صورت آزمایشات عفونی،هورمونی،انعقادی،اتوایمون...روی زن صورت می گیرد که در صورت وجود مشکلی ابتدا درمان شده بعد حاملگی اتفاق بیافتد چنان چه فاکتور مشخصی پیدا نشد شما می توانید بلافاصله حامله شوید.

15- آیا بالا بودن تری گلیسیرید در مردان باعث ایجاد ناباروری می شود؟ اگر تری گلیسیرید بدون چاقی یا بیماری های دیگر نظیر دیابت باشد تاثیری روی  اسپرم ندارد در غیر این صورت باید بیماری به خصوص دیابت را کنترل کرده تا نطفه به وضع طبیعی و سلامت کامل برسد بعد حامله شوید و اگر درمان مقدور نبود و نطفه ضعیف است از IUD یا نهایتا IVFاستفاده کنید تا حاملگی سالمی داشته باشید.

16- چه مدت بعد از عمل واریکوسل می توان برای بارداری اقدام نمود؟ اولا حداقل 3ماه بعد از عمل باید صبر کرد تا اسپرم بهبود یافته زیرا سیکل اسپرماتوژنز75تا90روز است بنابراین چه بعد از عمل و چه درمان طبی نباید انتظار داشت که اسپرم بلافاصله اصلاح و سالم شود ثانیا 3ماه بعد از عمل واریکوسل باید آزمایش مجدد در همان آزمایشگاه انجام شود تااصلاح یا عدم درمان را مشخص کرد زیرا عمل واریکوسل تا 50%می تواند باعث بهبود نطفه شود چنانچه درمان نشود باید با درمان طبی یاIUI مشکل را حل کرد.

17- اگر کم کاری تیروئید با دارو کنترل شود می توانم یک بارداری سالم و بی خطر داشته باشم؟کم کاری تیروئید اگر شدید باشد اکثرا مانع تخمک گذاری می شود و شانس بارداری را بنابراین اگر درمان به درستی انجام شود به طوری که کاملا حالت طبیعی را پیدا کند،می توانید بارداری سالم و بی خطری داشته باشید.

18- 25سال دارم و 5سال است که ازدواج کردم. سال 92در ماه اول بارداری جنین سقط شد و در سال 93 ماه سوم بارداری قلب جنین ضربان نداشت و کورتاژ کردم.آیا ممکن است این مشکلات دوباره تکرار شود آزمایش های من و همسرم موردی نداشت.دلیل این مشکلات چیست و چه باید کرد؟معمولا حاملگی های بدون جنین و قلب در 2ماهه اول تا 70%مربوط به اسپرم مرد است که در آنها تعداد اسپرم بالا است ولی حرکت دارای مشکل و تعداد اسپرم های آنورمال زیاد است و اگر این مسئله نباشد قطعا فاکتورهایی در زن وجود دارد که باعث سقط می شوند که باید بعد از دوبار سقط بررسی کامل هورمونی،عفونی،انعقادی،ژنتیکی و....انجام شود تا علت مشخص گردد و براساس مورد مشکوفه درمان از قبل یا در حین بارداری صورت بگیرد در هر صورت دلایل  زیادی وجود دارند که باعث بروز پدیده فوق می شوند و اگر بتوان به تشخیص قطعی رسید و درمان انجام شود حتما صاحب بچه خواهید شد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 4 / 6 / 1394برچسب:, | 17:29 | نویسنده : nadya |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • مهر پزشک