سوال و جوابهای پزشکی در دوران بارداری

 سوال و جوابهای پزشکی در دوران بارداری:

1-آیا همه می توانند آسپیرین در دوران بارداری مصرف کنند؟آسپیرین برای پیشگیری از سقط داده می شود.ولی اگر سر از خود مصرف شود خود می تواند باعث سقط  اول شود.

2- فردی آندومتریوز30 میلی متری دارد و باردار است مشکلی ندارد؟ خیر مشکلی نیست و حتی می تواند زایمان طبیعی داشته باشد.اگر فرد مجبور شد که به روش  سزارین زایمان کند پزشک می تواند همراه با سزارین کیست را بر دارد.بعد از زایمان در کل باید تحت نظر باشد و سونوگرافی صورت گیرد گاهی کیست ثابت می ماند و نیازی به عمل ندارد.

3- آیا آندومتریوز تخمدان ذخیره تخمدان را کاهش می دهد؟بله همین طور است.آندومتریوز باعث می شود ذخیره تخمدان کاهش یابد.آزمایشFSHوLH معمولا نشان می دهد که ذخیره تخمدان کم شده.وقتی عمل برداشتن کیست آندومتریوما صورت می گیرد به این مساله افزوده می شود، مقداری از بافت تخمدان برداشته می شود.کیست آندومتریوز را سریع عمل نمی کنیم باید بررسی شود از نظر پزشک،سونوگرافی،مشخصات کیست.ممکن است کیست کوچک باشد ولی مشخصات غیره هم در سونودیده شود پزشک مشکوک می شود که شاید فرد مشکل دیگری همراه با کیست دارد پس پیشنهاد به عمل را می دهد.آندومتریوز عود می کند به همین دلیل سریع عمل صورت نمی گیرد و اول از روش کمک باروری استفاده می شود.

4-هرکس دو قلو باردار است حتما باید سرکلاژ یا عمل دوختن دهانه رحم را باید انجام دهد؟ قبلا این کار صورت می گرفت،پیشگیری در 3ماهه دوم و سوم.الان برای همه بارداری های دوقلویی انجام نمی شود تنها با تشخیص پزشک و سونوگرافی می توان تشخیص داد.

5- پمپ درد در سزارین چیست؟خانمهایی که سزارین می شوند24-48 ساعت اول درد زیادی دارند به دلیل جای عمل و زخم ها.روش این گونه است که فرد در سرم جداگانه ای داروی ضد درد قوی ریخته می شود که معمولا راهش بسته است بیمار وقتی وارد بخش شد دکمه ای خودش فشار می دهد که این دارو وارد خونش می شود.بیشتر در 24 ساعت اول مورد نیاز است بعدش مرخص می شوند و سرم درآورده می شود.اگر فرد در خانه درد داشت از شیاف دیکلوفناک و مسکن های ضد درد استفاده می شود.

 6- هفته 18بارداری هستم و طول دهانه رحمم 23 است.آیا نیازی به سرکلاژ می باشد و یا با استراحت مشکل برطرف می شود؟ اگر حاملگی اول است و سابقه سقط نداشته باشید و دلایلی نظیر فیبروم،رحم دوشاخ و یا رحم کوچک وجود ندارد بهتر است سرکلاژ نشود فقط با استراحت نسبی و داروهای شل کننده رحم نظیر پروژسترون ها،قرص ایزوکسیوپورین می توان حاملگی را به ثمر رساند ولی اگر موارد فوق وجود دارد حتما باید سرکلاژ با استراحت و درمانهای گفته شده انجام شود.ضمنا براساس یک سونوگرافی که طول دهانه رحم را اندازه گیری کرده است نمی توان به درستی تصمیم گرفت و بهتر است سونوگرافی دیگری آن هم واژینال انجام شود تا واقعیت مشخص گردد.

 

7- برای رفع سردرد در دوران بارداری چه مسکنی می توان استفاده کرد؟ سردرد در حاملگی به خصوص کسانی که میگرن دارند شدیدتر می شود ولی بدون سابقه نیز ممکن است براثر حاملگی و ورمی که در حاملگی پیش می آید،به وجود آید که تا حد تحمل بهتر است دارویی مصرف نکنید در غیر این صورت فقط استامینوفن ساده و بدون کدئین و یا پاراستامول را می توانید استفاده کنید.

8-  ماه سوم بارداری هستم و حرکت جنین من در هنگام انجام سونوگرافی بسیار زیاد است آیا این امری طبیعی است؟ در نیمه اول حاملگی چون جنین نسبتا کوچک است و مایع آمنیوتیک زیاد لذا حرکات جنین معمولا به طور خود بخودی نیز زیاد است و در موقع سونوگرافی رسیدن امواج اولتراسونیک به گوش جنین باعث آزار آن می شود لذا مرتب تغییر موضع و جابه جا می شود تا امواج فوق باعث آزار گوش وی نگردد.بعضی ها عقیده دارند که سونوگرافی طولانی می تواند شنوایی جنین را کمی کاهش دهد.البته این امر کاملا از نظر علمی به اثبات نرسیده است و بیشتر جنبه تجربی دارد.

9- آیا خونریزی به مدت 6هفته پس از زایمان سزارین امری طبیعی است یا مشکلی وجود دارد؟ ترشحات بعد از زایمان تا6هفته طبیعی است به طوری که هر دو هفته عوض می شود و در دو هفته اول خونریزی در ابتدا به شکل عادت ماهیانه و به مرور تا پایان دو هفتگی به لکه بینی تبدیل می شود در دو هفته دوم ترشحات سفید رنگ ولی بدون بو و حالت  عفونی است و بالاخره در دو هفته سوم به شکل مایع شفاف و بی رنگ و بدون بو باید باشد بنابراین اگر خونریزی بیش از دو هفته طول بکشد بهتر است با پزشک تان تماس گرفته تا اگر مشکلی وجود دارد آن را حل کند به خصوص اگر بودار و به شکل عفونی باشد.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 23 / 4 / 1394برچسب:, | 1:42 | نویسنده : nadya |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • مهر پزشک