علل سقط جنین

 علل سقط جنین:

سقط به دفع حاملگی قبل از 20هفتگی یا دفع جنین زیر500 گرم گفته می شود که این مساله می تواند خودبه خود اتفاق بیفتد یا به دلایلی مثلا به دلیل حفظ جان مادر اقدام به این کار شود. سقط یک مشکل شایع در کل بارداری هاست به طوری که12درصد کل بارداری ها در نهایت سقط می شوند که البته موارد خود خواسته جدا از این آمار است.اکثریت سقط ها در اوایل بارداری یعنی 3ماهه اول اتفاق می افتد و شایعترین علت این اتفاق مشکلات جنین است که مشکل وراثتی و ژنتیکی بررسی می شوند فقط درصدکمی از آنهامشکل دارند و این به معنای آن است که اختلال ژنتیکی جنین یک مساله اتفاقی بوده و امکان تکرار این مساله در حاملگی بعدی بسیار کم است.از علل دیگر سقط سن پدر و مادر است و در این بین بخصوص سن مادر اهمیت بیشتری دارد به طوری که اگر مادر بالای40سال داشته باشد احتمال سقط به 26 درصد می رسد.از علل دیگر بیماری هایی مثل کم کاری تیروئید است بخصوص در مناطقی که کمبود ید در غذا وجود دارد.همین طور بیماری دیابت به خصوص در موارد شدید می تواند موجب سقط شود.بیماری سلیاک نیز از بیماری هایی است که موجب نازایی و سقط می شود.برخلاف تصور عموم کمبودهای غذایی و حتی تهوع و استفراغ های شدید بارداری موجب سقط نمی شود اما مصرف سیگار و الکل و همین طور مصرف بیش از 5فنجان قهوه در روز احتمال سقط را بالا می برد.اشعه ایکس که در رادیولوژی ها استفاده می شود در مقادیر زیاد منجر به سقط و آسیب به جنین می شود اما در مقادیر بسیار کمی که برای کارهای تشخیصی انجام می شود موجب سقط نمی شود.برخی سموم محیطی نیز موجب سقط می شوند از جمله گازهای بیهوشی اگر به مدت طولانی استفاده شوند برای پرسنل اتاق عمل خطرناک بوده و احتمال سقط را زیاد می کند.انجام جراحی های بدون عارضه در مادر احتمال سقط را بیشتر نمی کند.بازهم برخلاف تصور عمومی ضربه های ساده عامل سقط نیستند و فقط ضربه های بزرگ و شدید امکان سقط را افزایش می دهند.از علل دیگر وجود اختلالات ساختمانی در رحم و دهانه آن است مثلا فیبروم ها بر اساس محل قرار گیری شان منجر به سقط می شوند همین طور چسبندگی های داخل رحمی که اغلب به دنبال سقط های خشن و آلوده رخ می دهد می تواند منجر به سقط شوداختلالات ساختمانی مادرزادی رحم مثل رحم دوشاخ کمتر منجر به سقط می شود اما مشکل نارسایی دهانه رحم که به دلیل دستکاری های رحمی در حاملگی های قبلی یا به صورت مادرزادی وجود دارد منجر به سقط در 3ماهه دوم یا زایمان زودرس می شود که تنها راه درمان آن دوختن دهانه رحم و استراحت در کل دوره بارداری است.

علل معمول سقط جنین:

1-اختلالات کروموزومی چرا به سقط می انجامند؟

ناسازگاری یا عدم تطابق کروموزوم ها مسبب حداقل 60%از سقط جنین هاست.کروموزوم ها ساختار ظریفی در هر سلول هستند که ژن های ما را حمل می کنند؛هر یک ازما23جفت از آنها را داریم،یک دسته از مادر و دسته ای از پدر. گاهی هنگام ملاقات تخمک و اسپرم،یکی یا تعدادی از آنها با اختلال همراه هستند و در نتیجه،کروموزم ها نمی توانند به درستی هم راستا شوند.در این موارد،رویان دچار اختلالات کروموزومی می شود و معمولا بارداری به سقط جنین می انجامد.زوج هایی که دو یا چند سقط جنین مکرر داشته اند،از طریق آزمایش های پزشکی متوجه می شوند که دچار اختلالاتی کروموزومی هستند که مانع ادامه ی بارداری آنان می شود.

چه می توان کرد؟

اگر یک سقط جنین داشته اید،احتمال اینکه دوباره باردار شوید و فرزند سالمی داشته باشید زیاد است.اما اگر 2بار سقط جنین داشته اید،نگه داشتن بافت دفع شده از خود را در نظر داشته باشید و آن را نزد پزشک ببرید تا برای آزمایش های کروموزومی به آزمایشگاه فرستاده شود.

2-اختلالات رحم و دهانه رحم ناتوان چرا به سقط می انجامد؟

اگر رحمی به طور غیرمعمول شکل گرفته یا تقسیم شده است،از آنجا که رویان یا نمی تواند جایگزین شود یا وقتی جایگزین می شود،نمی تواند نیازهای تغذیه ای خود را برای زنده ماندن برآورد کند.سقط جنین رخ می دهد.اختلالات رحم مسبب حدود 10% از سقط جنین هاست. دهانه ی رحم ناتوان یا ضعیف شده،مشکل دیگری است که به سقط جنین منتهی می شود،زیرا نزدیک به انتهای سه ماهه اول جنین به اندازه کافی بزرگ شده است که به دهانه ی رحم فشار بیاورد.اگر دهانه رحم ضعیف شده باشد،این دریچه نمی تواند جنین را نگه دارد.

چه می توان کرد؟

اختلالات رحمی با جراحی برطرف می شوند.اگر دهانه رحم ناتوان دارید،پزشک برای بسته نگه داشتن آن،به دهانه ی رحم بخیه می زند که اصطلاحا به آن سرکلاژ می گویند.

3-اختلالات سیستم ایمنی چرا به سقط جنین می انجامد؟

در برخی موارد،رویان توسط بدن مادر پذیرفته نمی شود.پادتن آنتی فسفولیپید- که به بافت خود بدن حمله می کند،از جمله به رویان- مسبب بسیاری از سقط جنین هاست.

چه می توان کرد؟

آسپرین،هپارین(رقیق کننده ی خون) و برخی استروئیدها این مشکل را درمان می کنند.

4- بیماری های مداوا نشده مثل مشکلات تیروئید(کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید) و دیابت های کنترل نشده چرا به سقط جنین می انجامد؟

عوارض تیروئید و دیابت های کنترل نشده،هر دو با محیط "نامناسب" رحم مربوط می شوند.آثار این عوارض زنده ماندن را برای رویان مشکل می سازد.

چه می توان کرد؟

تغییرات شیوه ی زندگی توصیه شده از سوی پزشک را به کار گیرید و رژیم غذایی درمانی برای کنترل کردن دیابت را پیگیری کنید.عوارض تیروئید معمولا با دارو درمان می شود.

5- سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS)چرا به سقط جنین می انجامد؟

امروزه این مشکل علت اصلی رو به رشد سقط جنین مکرر بانوان است.بانوان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تخمدان میزان زیادی از هورمون مردانه ی تستسترون دارند که در میان عوامل دیگر،باعث تخمک گذاری و چرخه ی ماهانه ی نامنظم می شوند.حتی در بانوانی که دیابت ندارند،سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث مقاومت انسولینی می شود که از بالغ شدن کامل لایه های رحم جلوگیری می کنند.تخمین زده می شود که بین 5% تا 10% بانوان در سنین باروری دچار سندرم پلی کیستیک تخمدان هستند.

چه می توان کرد؟

درمان با آنتی بیوتیک های خوراکی در کاهش سقط جنین بانوان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک موفق بوده است.

6- عفونتهای باکتریایی چرا به سقط جنین می انجامد؟

بسیاری از موجودات میکروبی موجود در مجاری تولیدمثل بانوان و آقایان به طور بی ضرری همراه ما زندگی می کنند. اما برخی باکتری ها مشکل سازند و خطر سقط جنین را افزایش می دهند.دو میکروب خاص (mycoplasma hominis and ureaplasma urealyicum) درمجاری اندام تناسلی مرد و زن سالم زندگی می کنند،اما می توانند خطر سقط جنین را افزایش دهند. در خانم ها عفونت این باکتری لایه های رحم را متورم می کند و رشد را برای رویان غیرممکن می سازد.تنها راهی که متوجه می شوید آیا شما و شوهرتان حامل آن هستید،آزمایش دادن است.

چه می توان کرد؟

معمولا این عفونتها به سادگی با آنتی بیوتیک ها درمان می شود.

7-شیوه زندگی(سیگار،الکل، داروها، محیط سمی) چرا به سقط می انجامد؟

نیکوتن از جفت عبور می کند و با خونرسانی و رشد جنین مداخله خواهد کرد.سیگاری ها نسبت به غیرسیگاری ها دو برابر بیشتر با خطر سقط جنین مواجه اند. نوشیدن نوشابه های الکی با سقط جنین در ارتباط هستند.بناربراین وقتی سعی در باردار شدن دارید،استفاده از هر نوع ماده ی شیمیایی بی خردی است.در نهایت،بانوانی که در محیط خاصی کار می کنند_مزرعه،اتاق عمل،مطب دندان پزشک و آزمایشگاه بیمارستان_به علل ناشناخته نرخ سقط جنین بیشتری دارند.

چه می توان کرد؟

پیش از باردار شدن هر عادت زیان آوری را ترک کنید.اگر نگران محل کار خود هستید،با پزشک مشورت کنید.

نشانه های سقط جنین:

اوایل بارداری،لکه بینی معمول است،اما اگر از گرفتگی هایی مانند عادت ماهانه یا درد شدید شکم احساس کردید،احتمال سقط جنین شدت می یابد و باید نزد پزشک بروید. پزشک برای بررسی دهانه ی رحم شما را معاینه کند؛اگر باز شده است،احتمالا سقط جنین اشته اید.دیگر به درمان پزشکی نیاز ندارید.اما در مواردی خاص به روندی به نام کورتاژ نیاز دارید تا بافت های رویان خارج شود.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 2 / 5 / 1394برچسب:, | 21:44 | نویسنده : nadya |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • مهر پزشک