فشارخون در دوران بارداری

 فشار خون در بارداری:

از بیماری های مهم و خطرناکی است که مادر و جنین را تهدید می کند و باید مراقبت دقیق در دوران بارداری شناسایی و کنترل شود.بیماری پره اکلامپسی که به مسمومیت بارداری مشهور است یکی از مهم ترین عوامل بالا رفتن فشار خون در بارداری است.

بالا رفتن فشارخون سیستولیک از 140 یا فشار خون دیاستولیک از 90 علامت خطر است و اگر این اتفاق بعد از 20هفتگی(5ماهگی)بیفتد می تواند علامت پره اکلامپسی باشد. این بیماری به دلیل فعال شدن سیستم ایمنی مادر علیه جفت و جنین ایجاد می شود و به همین دلیل می تواند ارگان های مختلف را درگیر کند،مثلا با درگیر کردن کلیه ها بیماری دچار دفع پروتئین در ادرار می شود که یکی از علائم اصلی این بیماری است.به طوری که باید خانم باردار هم افزایش فشار خون و هم دفع پروتئین در ادرار داشته باشد تا وجود بیماری مسجل شود. همین طور این بیماری با اثر بر سلول های خونی موجب کاهش تعداد پلاکت ها و درنتیجه اختلال انعقاد خون می شود. اثرات بیماری بر کبد و ریه ها موجب مشکلاتی در این دستگاه های مهم بدن می شود که در صورت تاخیر در شناسایی و درمان منجر به مرگ مادر می گردد.یکی از علائم دیگر این بیماری،بروز تشنج در مادر است که می تواند منجر به فوت مادر و جنین شود. این بیماری در زنانی که برای اولین بار حامله می شوند بیشتر اتفاق می افتد همین طور در افراد چاق و کسانی که بارداری دو قلویی دارند،بیشتر رخ می دهد.رخداد آن به ارث و نژاد هم مربوط است. به رغم تلاش پزشکان در جهت پیشگیری از این بیماری متاسفانه راه قطعی جلوگیری از این بیماری شناخته شده نیست،اما با کنترل دقیق دوران بارداری به خصوص هفنه های آخر بارداری می توان بیماری را درمان کرد و جان مادر و جنین را نجات داد.مهم است بدانیم که هر افزایش فشارخونی به معنی بیماری پره اکلامپسی نیست و انواع دیگری از بیماری فشارخون در دوران بارداری نیز  داریم.

انواع فشارخون در بارداری: فشارخون خوش خیم بارداری که به معنی افزایش فشار خون بخصوص بعد از هفته20 بارداری است که همراه دفع پروتئین در ادرار نبوده و حداکثر تا 3ماه پس از تولد نوزاد بهبود می یابد. فشارخون مزمن که به معنی وجود بیماری فشارخون قبل از هفته20بارداری است. این بیماری در زن باردار مثل افراد غیر باردار درمان می شود.نکته مهم این که فشارخون مزمن می تواند زمینه ساز بیماری پره اکلامپسی باشد و این بیماران نیاز به دقت و کنترل بیشتری دارند. علائم خطر در بیماران پره اکلامپسی شامل سردرد،تاری دید،درد در ناحیه سردل یل زیرجناغ سینه، تهوع و استفراغ یا افزایش فشارخون تا بالای 110/160 همین طور یک سری علائم آزمایشگاهی است که در صورت بروز هریک برای نجات جان مادر در درجه اول و بعد جان جنین باید در جهت تسریع زایمان اقدام کرد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 21 / 4 / 1394برچسب:, | 1:27 | نویسنده : nadya |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • مهر پزشک